|
Bevezetés
a terület- és településfejlesztésbe
László Mária - Pap Norbert
(írta és szerkesztette)
A terület- és településfejlesztés
oktatása sorozat 1. kötete
|
 |
A
Pécsi Tudományegyetem
TTK Földrajzi Intézet Politikai Földrajzi és
Területfejlesztési Tanszékén
és a jogelőd tanszékeken (Általános
Társadalomföldrajz és Urbanisztika,
Történeti és Politikai Földrajz Tanszék)
1994 óta zajlik szakirányú terület-
és településfejlesztési képzés.
A kötet mindkét szerzője aktív
alakítója,
meghatározó szereplője volt az elmúlt
több mint 12 évben a szakirányú
oktatásnak, valamint a terület- és
településfejlesztéssel összefüggő
kutatásoknak.
Ez időszak alatt jelentős mértékben átalakult -
több alkalommal is - a
képzéssel szembeni szakmai követelmények
rendszere. Az elméleti kérdések
mellett a gyakorlati problémákra történő
válaszkeresés is folyamatosan
formálta az oktatás tematikáját,
ösztönözte a hallgatók és az
oktatók munkáját.
A graduális képzés mellett az Európai
Uniós szakértői képzésben a
térségfejlesztés
szakirány is komoly hallgatói érdeklődésre
talált, ahol a gyakorlatban
is dolgozó, különböző alapdiplomával
rendelkező szakemberek vettek részt
az oktatásban. A földrajz és a geográfus
szakképzés keretében a terület-
és településfejlesztés/urbanisztika
oktatása a települési és
kistérségi
sajátosságokra helyezi elsősorban a hangsúlyt, de
foglalkozunk az államszervezés
és terület-szervezés kérdéseivel, a
közigazgatás és az
önkormányzatiság
problémáival, gyakorlatilag a térszervezés
és térszerveződés minden szintjén.
Az időközben megjelent számos szakkönyv csak
részben volt képes kielégíteni
a helyi oktatási igényeket. A sajátos pécsi
profil kialakítása szintén
indokolta egy, a helyi kutatásokon, gyakorlaton,
érdeklődésen formálódott
felső-oktatási jegyzet megírását,
kiadását.
A
jelen munkát több szempontból
is hiánypótlónak tekinthetjük.
Egyrészt tematikája megfelel a hallgatói
érdeklődésnek, ami a diplomaszerzés utáni
munkába állást segítő első
lépésekhez
kapcsolódik. Másrészt - bár sok tekintetben
lehetett volna még bővíteni
a tárgyalt témák körét -
világos elvi útmutatással szolgál a
hallgatóság
számára, elsősorban szemléletformáló
igénnyel.
|
|
 |
|
 |
|
|